:
از جمله مواردی که از دیر باز در مورد حرکت اجسام داخل یک سیال مورد توجه بوده ،
مساله کاهش نیروی مقاوم در برابر حرکت می باشد که در دوره های مختلف تحقیقات ،
مورد توجه بسیاری از دانشمندان و محققین قرار گرفته است و مقالات و پروژه های زیادی
در این مورد نگاشته شده است .
با کاهش نیروی مقاوم یا درگ ، امکان دستیابی به سرعت های بالاتر و کاهش مصرف
سوخت و یا منابع دیگر انرژی برای حرکت ، امکان طی مسافت های بیشتر به ازای دفعات
سوخت گیری کمتر ، آلودگی کمتر محیط ، و در نهایت افزایش عمر کارکرد تجهیزات و
کارایی بهتر آنها را به دنبال خواهد داشت .
در حال حاضر روش و تکنیک های نوینی برای کاهش درگ وجود دارد و هنوز هم روند
تحقیقات برای کمتر کردن درگ و بهبود عملکرد وسایل ساخته شده به دست بشر ادامه دارد
و روش های کاراتر با عوارض کمتری در حال پیگیری و عرضه می باشد .
از جمله این روش ها می توان به کاهش درگ به کمک پوشاندن سطح به وسیله پلیمرهای
حل شونده ،پوشش های حل شونده ، شامل پوشش های آنیونی ، کاتیونی و غیر یونی ،
استفاده از میکرو حباب در کاهش درگ و همچنین پیوند چند روش اشاره کرد .
از جمله روش ها و تکنیک های نوین کاهش درگ ، روش کاهش درگ به وسیله علم نانو یا
به عبارتی نانو تکنولوژی می باشد .
که از جمله علوم کاربردی و جدیدی می باشد که بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از آن
به عنوان انقلابی در علم بشر نام می برند .
که در سمینار حاضر بیشتر توجه خود را به طریقه استفاده از نانو تکنولوژی و مواد در سایز
نانو برای کاهش درگ در زیردریایی معطوف می کنیم .
البته باید به این نکته نیز توجه داشت که به علت شکل خاص زیردریایی که به موجب این
ویژگی ، جدایی و اختلاف فشار در آن ایجاد نمی شود در تحقیقات مربوط به کاهش درگ در
زیردریایی ها ، درگ پوسته ای یا اصطکاکی مورد توجه بیشتری قرار دارد .
از این رو تاثیر نانو درکاهش درگ اصطکاکی زیردریایی مورد بررسی قرار گرفته است .
فرم در حال بارگذاری ...