وبلاگ

توضیح وبلاگ من

سمینار کارشناسی ارشد مهندسی شیمی: بررسی فعالیت کاتالیست های اسید جامد مصرفی

 
تاریخ: 08-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی
سمینار کارشناسی ارشد مهندسی شیمی: بررسی فعالیت کاتالیست های اسید جامد مصرفی


در اوایل قرن بیستم مهندسین ماشین به این نتیجه رسیدند كه موتورها بدون ضربه ، نرمتر و با بازدهی بیشتری كار می كنند . در سال 1916، Tomas Midgely یک دانشمند محقق كه در آزمایشگاه های تحقیقاتی شهر Dayton، كار می كرد پس از انجام یک سری از آزمایشات دریافت كه اضافه كردن ید به بنزین به طور موثری باعث كاهش ضربه در موتور می شود . اوضربه های موتور را ناشی از كیفیت پایین احتراق سوخت كه بعد ها به نام شاخص اكتان شناخته شده است دانست افزودن ید به بنزین باعث افزایش اكتان و كاهش ضربه موتور گردید. ولی در عین حال دو مشكل اساسی در بر داشت: 1- خورندگی 2- قیمت بالا
در یک كار تحقیقاتی مكمل در سال 1917، Charles kettering و Midgely اتیل الكل و بنزین را مخلوط كرده و دریافتند كه مخلوط الكل و بنزین سوخت مناسبی برای موتور است ونسبت به سایر مواد افزودنی دارای مزایای بیشتری است . زیرا تمیز وبدون هر آلودگی میسوزد و بدون ایجاد ضربه، تولید نسبت تراكم بیشتری در داخل موتور می كند و به دلیل افزایش عدد اكتان ، تولید اسب بخار بیشتری می كند.
Midgely در سال 1921 خواص تترا اتیل سرب (TEL) را كشف كرد. یک لیتر از TEL برای عمل آوردن 1150 لیتر بنزین كافی بود. سپس تحقیقات برای افزودن اتانول به بنزین ادامه پیدا كرد. ولی شركت های نفتی مصرف  را به عنوان ماده افزودنی بنزین ترجیح می دادند زیرا

دانلود مقالات

 افزودن اتانول به بنزین، مصرف بنزین وسایل نقلیه را 20 الی 30 درصد كاهش می داد.

پس در سال 1996 مصرف بنزین سرب دار برای وسایل نقلیه در ایالت متحده آمریكا ممنوع شد . به دلیل عدم امكانات وسرمایه هنوزهم در خیلی از كشورها بنزین سربدار مصرف می شود.در سال 1970 لایحه (Clean Air Act) قانونی شد و مصرف بنزین بدون سرب تدریجاً از سال 1973 در ایالات متحده آغاز شد. قوانین ایجاد شده توسط (Clean Air Act) برای غلبه در مسائل زیست محیطی، از طریق کاهش تشکیل ازت در سطح زمین و نشر مونواکسید کربن از وسایل نقلیه همچنین کاهش نشر اکسیدهای سنگین SOx و NOx از اگزوزها، بنا شدند برای این منظور بنزین باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
1- فراریت پایین: کاهش فشار بخار بنزین (RVP) به ویژه در طول ماه های تابستان باعث کاهش میزان ازت می شود. حذف بوتان ها و حتی CO ها از بنزین به دستیابی به این ویژگی در بنزین می انجامد.
2- محدودیت در میزان آروماتیک ها بخصوص بنزن: این مساله با کاهش برش بالای بنزین FCC انجام پذیر است.
3- افزایش ترکیبات اکسیژن دار: TAME و MTBE دو ترکیب برای این منظور هستند.
4- کاهش میزان الفین ها: این هدف با حذف الفین های CO از بنزین Fcc قابل دستیابی است. در ضمن حذف الفین های CO باعث کاهش بیشتر (RVP) می شود.
5- کاهش میزان گوگرد: این هدف نیازمند هیدروترتینگ (Hydrotreating) خوراک Fcc یا برش سنگین (heavy-end) بنزین Fcc می باشد.
6- حذف سرب: حذف سرب باعث کاهش عدد اکتان بنزین می شود که باید با جریان های دیگر وارد شوند، به استخر (Pool) بنزین جبران شود.
به نظر می رسد که الکیلات (محصول فرایند الکیلاسیون) می تواند در تنظیم استخر جدید بنزین کمک کند. زیرا الکیلات عدد اکتان بالایی دارد. و عدد اکتان بالای آن به دلیل مقدار زیاد پارافین شاخه دار کم واکنش پذیر موجود در آن حساسیت کمی دارد. با توجه به این مطلب می توان افزایش ظرفیت الکیلاسیون در سال های آتی را، به ویژه اگر محدودیت های استفاده از کاتالیست های اسید مایع با ساخت کاتالیست پایدار جامد جدید برطرف شود، انتظار داشت. حال در ادامه توضیحاتی را پیرامون الکیلات ارائه می نماییم.


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود سمینار ارشد مهندسی شیمی: ارائه یک الگوی بهینه برای تولید حلال های ویژهسمینار ارشد مهندسی شیمی طراحی فرآیند: بررسی روشهای بازیافت گازهای ارسالی به فلر »
 
مداحی های محرم