وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود کار تحقیقی وکالت با موضوع : بررسی ماهییت و شرایط و آثار بیمه مسئولیت

 
تاریخ: 08-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی
دانلود کار تحقیقی وکالت با موضوع : بررسی ماهییت و شرایط و آثار بیمه مسئولیت

: 40

 

2-1-مفهوم مسئولیت مدنی: 41

 

2-2-مبانی مسئولیت: 42

 

الف – نظریه تقصیر: 43

 

ب – نظریه خطر: 44

 

2-3-منابع مسئولیت مدنی دولت…. 47

 

2-4-قانون اساسی: 48

 

2-5-قانون مجازات اسلامی: 48

 

پایان نامه رشته حقوق

دانلود مقالات

 

 

2-6-قانون مسئولیت مدنی: 51

 

2-7-قانون كار: 54

 

2-8-قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث: 55

 

2-9-قانون دریایی: 56

 

2-10-قانون بكارگیری سلاح: 56

 

فصل سوم نتیجه گیری… 58

 

3-1-نتیجه گیری: 59

 

منــابع    61

 

چکیــده :

 

موضوع مورد مطالعه در این تحقیق «بررسی ماهیت حقوقی بیمه های اشخاص در ایران» می باشد روشی که در این تحقیق از آن استفاده شده است روش توصیفی بوده و جمع آوری اطلاعات نیز بصورت کتابخانه ای انجام شده است.

 

در بررسی این موضوع  قابل ذکر است که بیمه های اشخاص دارای ویژگی ها و شرایط خاصی هستند که آنها را از سایر قراردادهای بیمه جدا می نماید خصوصیات این نوع بیمه ها (عدم تبعیت از اصل جانشینی و عدم تبعیت از اصل غرامت و اختیاری بودن پرداخت حق بیمه در بعضی از انواع آن) و همچنین تنوع و گستردگی انواع مختلف آنها باعث می شود که ماهیت این نوع از بیمه ها در هاله ای از ابهام قرار گیرد که نیازمند بررسی می باشد. همچنین با توجه به اینکه در بعضی از انواع قراردادهای بیمه اشخاص شخصی غیر از طرفین اصلی قرارداد ذینفع می باشد ماهیت حقوقی روابط آنها مورد تحلیل قرار گرفته است و سعی شده است ضمن مقایسه با عقود هبه و وصیت ماهیت آنها تعیین شود. باید توجه داشت که در این نوع از بیمه ها همانند سایر بیمه ها باید اصول اساسی صحت قراردادها رعایت شود و علاوه بر آن رعایت مواردی هم چون، وجود نفع بیمه ای، رعایت اصل حسن نیت، جلب رضایت بیمه شده و سایر موار لازم و الزامی است.

 

کلید واژه: بیمه گر، بیمه گذار، نفع بیمه ای، اصل حسن نیت

 

1-1-مقــدمه

 

زندگی انسان در طول تاریخ همیشه همراه با بلایا و صدمات ناشی از حوادث طبیعی همراه بوده است و آدمی نیز بطور دائم سعی داشته است که اولا این بلایا و حوادث را کاهش دهد و ثانیاً آثار منفی آن را در زندگی خود هر چه بیشتر کمرنگ نماید. در دوران گذشته که زندگی آدمی به صورت قبیله ای بوده است معمولاً هر فردی توسط قبیله ی خود تا حدودی حمایت می گردید ولی با تغییر بافت جامع و گسسته شدن پیوندهای قومی و قبیله ای بحث ایجاد امنیت مالی و روانی از بحث های مهم دروان ما است. یکی از روش های  متداول و مناسب برای این موضوع مسئله بیمه است. در این میان بیمه های اشخاص از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد که رواج و گسترش آن می تواند درصد بالایی از امنیت فردی و اجتماعی را برای آدمی فراهم آورد.

 

آدمی فراهم آورد.

 

تدوین این مقاله تلاشی در جهت آشنایی هر چه بیشتر با این بیمه ها از نظر فقهی و حقوقی و بررسی نکات مبهمی است که درباره آن وجود دارد.

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود کار تحقیقی وکالت با موضوع : بررسی پناهندگیدانلود کار تحقیقی وکالت با موضوع : بررسی حقوقی زندانیان درحقوق داخلی با نگرش بر اسناد بین الملل »