وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانشگاهی -تحقیق – پروژه – قسمت 11 – 1

 
تاریخ: 17-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

 

حسینی (۱۳۸۲) در تحقیق دیگری با عنوان «بررسی تاثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر دانش، نگرش و مهارت­ های تدریس آنان» تاثیر آموزش را بر معلمان مورد بررسی قرار داد. نتیجه آنکه برنامه آموزش خلاقیت، دانش و نگرش و مهارت معلمان را افزایش داد و از لحاظ کیفی تاثیرات عمیقی در عملکرد گذاشت. در این تحقیق معلمان اظهار داشتند تاثیر دوره بر عملکرد آن­ها باعث تغییرات زیادی در دانش ­آموزان گردیده است که لازم است مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

 

عجم و صباغیان (۱۳۸۷) در تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه بین میزان خلاقیت معلمان درس علوم با حل مشکلات درسی دانش ­آموزان» ‌به این نتایج دست یافتند با افزایش میزان خلاقیت معلمان درس علوم مشکلات درسی دانش ­آموزان بهتر و بیشتر حل می­ شود. معلمانی که خلاق هستند بهتر می ­توانند مشکلات درسی دانش آموزان را حل کنند. مشکلات درسی مورد بررسی از جمله عدم مشارکت دانش ­آموزان در فعالیت­های یادگیری، عدم انگیزه دانش ­آموزان، عدم توجه آنان به مطالب درسی و عدم درک و فهم مطالب درسی توسط دانش ­آموزان ‌می‌باشد که معلمان خلاق بیشتر می ­توانند دانش ­آموزان را در فعالیت­های یادگیری سهیم ‌می‌کنند، باعث افزایش انگیزه دانش ­آموزان می­شوند، توجه دانش ­آموزان­ را به مطالب درسی بیشتر جلب ‌می‌کنند و همچنین دانش­آموزانی که معلمان خلاقی دارند بهتر مطالب درسی را می­فهمند.

 

سید عباس زاده (۱۳۷۱) تحقیقی با عنوان «معلمان و رو­ش­های کنترل کلاس» انجام داده است. این تحقیق در ۱۹ مدرسه از کل ۱۱۱مدرسه و بر روی ۲۰۵ معلم از کل ۱۴۲۳معلم شهر ارومیه با بهره گرفتن از پرسشنامه روش کنترل دانش ­آموزان ( (PCI انجام گرفته است یافته ­های تحقیقی به شرح زیر ‌می‌باشد؛

 

۱) بین روش کنترل معلمان زن و مرد در همه مقاطع تحصیلی تفاوت معنی دار وجود دارد، و این تفاوت حاکی از مستقیم تر بودن روش کنترل معلمان مرد نسبت به معلمان زن ‌می‌باشد.

 

۲) درصد بیشتر معلمانی که دارای روش کنترل غیرمستقیم در کلاس­های درسی هستند، دارای سابقه کار و سن بیشتری بوده، در تحصیلات خود معدل کمتری داشته و دروس علوم انسانی تدریس ‌می‌کنند، و معلمانی که از روش کنترل مستقیم استفاده ‌می‌کنند دارای سابقه تدریس کمتر و در تحصیلات خود معدل بالاتری داشته و دروس علوم تجربی و ریاضی تدریس ‌می‌کنند.

 

۳) بین روش کنترل معلمان مقاطع دبستان، راهنمایی و متوسطه تفاوت معنی­داری وجود دارد، و این تفاوت حاکی از غیرمستقیم تر بودن روش کنترل کلاس­ها در دبستان نسبت به دوره راهنمایی و در راهنمایی نسبت به متوسطه است (به نقل از محمودی، ۱۳۸۲).

 

۲-۹- پژوهش­های انجام گرفته در خارج از کشور

 

اولین مطالعه را درباره رفتار معلم و محصلان، اندرسون[۵۳] انجام داد که بر اساس مشاهده رفتار “تحکم آمیز” و” مشترک” یا “جمعی” بود. اندرسون رفتار را همان برخورد یا تماس افراد با یکدیگر در نظرگرفت و آن را به دو دسته تقسیم کرد:

 

الف) رفتار تحکم­آمیز ب) رفتار مشترک

 

مطالعات اندرسون درباره کلاس­های آمادگی، دبستان و دوره اول دبیرستان طی چند سال انجام گرفت، و نتایج مهمی به بار آورد: رفتار تحکم آمیز و جمعی معلم الگویی برای تمام محصلان بود و بیشتر از رفتار هر فرد دیگری در جوکلاس تاثیر می­گذاشت و همان نوع رفتار در بین محصلان رایج می­شد. ‌بنابرین‏ رفتار معلم حتی بعد از آنکه کلاس را ترک می­گفت در کلاس حاکم بود و محصلان نسبت به یکدیگر رفتار مشابهی داشتند. وقتی معلم از برخورد جمعی استفاده می­کرد، محصلان نیز خود به خود از آن پیروی کرده و در جهت حل مشکلات دیگران فعالیت می­کردند. وقتی معلم تحکم زیادی اعمال می­کرد، محصلان دچار ناراحتی و گیجی در ادای تکالیف برقراری روابط خود می­شدند و از تحکم او اظهار انزجار می­کردند. (به نقل از محمودی، ۱۳۸۲).

 

موریس و ازودو[۵۴] (۲۰۱۱) در تحقیقی با عنوان «از دیدگاه معلمان، معلم خلاق و دانش آموز خلاق چه ویژگی­هایی دارند» به نتایج زیر دست یافتند: معلم خلاق کسی است که ریسک­های مستدل و موقعیت­های غیرقابل پیش ­بینی را ترغیب می­ کند. منظور این است که معلمان خلاق ریسک­پذیر بوده و دانش ­آموزان را به چالش می­کشانند. آنان ‌به این نتیجه دست یافتند که رابطه تنگاتنگی بین مشارکت دانش ­آموزان و خلاقیت آن­ها و محیط کلاسی برانگیزاننده وجود دارد. یعنی هر چقدر محیط کلاسی یک محیط برانگیزاننده باشد دانش ­آموزان در کلاس­های درس فعال­تر هستند. آن­ها معتقدند که بین پیشینه علمی خوب معلمان و خلاق بودن آن­ها و توانایی برانگیختن سطوح شناختی رابطه وجود دارد. بر اساس نظر معلمان تقویت استقلال و اعتماد به نفس دانش ­آموزان یکی از جنبه­ های مهم برای تعریف یک معلم خلاق است. علاوه بر این آن­ها به نتایج زیر نیز دست یافتند:

 

    1. در این تحقیق ۹۱% معلمان معتقد بودند که معلم باید در هنگام تدریس شوق و ذوق داشته باشد.

 

    1. ۹۰% معتقد بودند که باید باعث افزایش روحیه در دانش ­آموزان شود.

 

    1. ۷۸% معتقد بودند که باید رابطه­ای دوستانه و نزدیک با دانش ­آموز داشته باشند.

 

    1. ۷۴% گفته­اند که معلم از نظر علمی باید شایستگی داشته باشد.

 

  1. ۸% تأکید داشتند که یک معلم خلاق نباید قوانین سفت و سختی را به دانش ­آموزان تحمیل کند.

دائوگاسپار[۵۵] (۲۰۱۱) تحقیقی با عنوان «رویکردهای­­خلاق معلمان یک فاکتور تاثیر­گذار بر خلاقیت دانش ­آموزان است» در رومانی انجام داده است. نتایج این تحقیق بر اهمیت رویکردهای خلاق معلمان در شکل­ گیری خلاقیت دانش ­آموزان تأکید می­ کند، که همان دست یابی به هدف آموزش یعنی شخصیت خلاق است.

 

هونگی و چنگیگوو[۵۶] (۲۰۰۹) تحقیقی با عنوان «تاثیر راهبرد تدریس­خلاق بر عملکرد و انگیزه دانش ­آموزان در موضوع انرژی فیزیک» در ناحیه ناکارو[۵۷]، در کنیا[۵۸] انجام دادند. نتایج تحقیق به دست آمده نشان داد که راهبرد تدریس­خلاق بر انگیزه یادگیرندگان و مهارت­ های برنامه­ ریزی خلاقانه به طور قابل توجهی تاثیر گذاشته است (به نقل از جبلی آده و سبحانی، ۱۳۹۱).

 

بوگنار و ایبراکویج[۵۹] (۲۰۰۹) تحقیقی با عنوان “خلاقیت در آموزش تولید گیاه” بر روی دانش ­آموزان دو دبیرستان کرواسی با اهداف زیر انجام دادند:

 

۱- تشویق دانش ­آموزان به تفکر واگرا از طریق به کارگیری تکنیک­های خلاقیت در کلاس.

 

۲- افزایش رضایت دانش ­آموزان با امکان شرکت در فعالیت­های برنامه­ ریزی شده.

 

یافته ­های تحقیق نشان داد استفاده از تکنیک­های خلاق و عوامل دیگری چون مدت زمان تدریس، روش­های تدریس، تجارب قبلی دانش ­آموزان در فعالیت­های خلاق و همچنین نگرش خلاق معلمان، بر پرورش خلاقیت دانش ­آموزان تاثیر­گذار است (به نقل از جبلی آده و سبحانی، ۱۳۹۱).


فرم در حال بارگذاری ...

« مقالات و پروژه ها – ۲-۲-۲- راهبردهای مقابله دینی – 4مقاله های علمی- دانشگاهی | ۲-۱۱-۱ مطالعات خارج از ایران – 9 »
 
مداحی های محرم