“
۳-۲ عادتهای خواندن
باتلر عادت را به منزله عاملی که مانند بسیاری از موضوعاتی که با خوی و رفتار آدمی ارتباط مییابد، یاد میکند. همچنین معاشرت با مردمی که عادت به مطالعه دارند میتواند انگیزه لازم را در تقلید از آن ها به وجود آورد. باتلر نتیجه میگیرد که عادت فردی و محیط اجتماعی در ایجاد انگیزه و میل به خواندن مهم است. ریشهدار شدن همین عادت میتواند به طول و عرض خواندن یعنی تداوم عادت و عمق مطالعه کمک کند (فتاحی، ۱۳۹۲). پژوهشگران در گذشته تلاشهایی را در زمینه بررسی عادتهای خواندن یادگیرندگان (مختاری و شیوری[۱۷]، ۱۹۹۴) انجام دادند. با تلاشهایی که پژوهشگران انجام دادند دریافتند که عادتهای خواندن به سن، جنس، زمینه آموزشی، عملکرد تحصیلی و رشد حرفهای بستگی دارد.به طور کلی خواندن به عنوان راهی برای دستیابی به اطلاعات و دانش جدید پذیرفته شده است. خواندن نه تنها برای افزایش دانش است بلکه برای ساخت بلوغ و گسترش آگاهی از مسائل معاصر است (اندرسون[۱۸] و همکاران، ۱۹۸۵).
۱-۳-۲ مؤلفههای عادتهای خواندن
مواد خواندنی، چه فیزیکی و چه مجازی میتواند از نوع کتب درسی، کتب غیردرسی، داستان و غیره باشد معمولا” افراد کتب درسی را از سر اجبار میخوانند. خواندن کتابهای غیردرسی و سرگرم کننده فرد را به عنوان یک کتابخوان و خواننده فعال نشان میدهد. همان گونه که انجام هر کاری نیازمند تهیه امکانات و ابزارهای مناسب است، تحقق خواندن نیز نیازمند تدارک مقدماتی است که مهمترین آن ها عبارت است از :
-
- تعیین هدف: هدف زیربنای هر کاری است . لذا برای خواندن باید هدفی مشخص داشته باشید. اهداف بایددست یافتنی و قابل انعطاف باشد (صرافیان، ۱۳۶۹). پس داشتن هدف و تلاش برای رسیدن به آن یکی از روشهایی است که تواناییهای فرد را افزایش میدهد. به انسان توان و نیرویی فوقالعاده میبخشد. اندیشه را فعال میکند، اعتماد به نفس را در افراد به وجود میآورد. سرعت خواندن را چندبرابر میکند. در واقع تعیین و مشخص کردن هدف محرک و انگیزه است تا بتوان به کمک آن مطالب و دانستنیهارا فرا گرفت . چرا که نگریستن بدون هدف به موضوعی، سبب ضبط و نگهداری آن در حافظه نمیشود. برای مثال زمانی که یک داستان پلیسی را میخوانیم چون تصمیم به ضبط و به خاطرسپردن جزئیات آن را نداریم و فقط برای سرگرمی و فرار از فعالیتهای اجباری روزانه آنرا میخوانیم بنابرین حافظه خود را جهت ضبط و نگهداری اطلاعات تحریک نکرده و برنمیانگیزیم و اگر کسی از جزئیات داستان سوال کند نخواهیم توانست به او پاسخ دهیم.در حالی که اگر هدفمان این باشد که با آمادگی و حضور ذهن مطالب را درک کرده و به خاطر بسپاریم، تمام تلاش خود را به کار میگیریم تا در ارتباط با هدفی که برای خود مشخص کردهایم حضور ذهن کم و بیش فعال و متناسب داشته باشیم (ذوالفقاری، ۱۳۸۴).
-
- زمان: تعیین بهترین زمان برای خواندن کاری است دشوار و به عادتهای فردی بستگی دارد . برخی اشخاص عادت دارند تا نیمه های شب بیدار بمانند و با بهره گرفتن از سکوت و آرامش شبانه و با خیالی راحت و آسوده، بخوانند زیرا معتقدند خواندن قبل از خواب موجب میشود جزئیاتی را که قبل از آن متوجه نبودهاند بهتر به خاطر بسپارند. برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب برخاسته و بخوانند زیرا مغز و اعصاب بعد از خواب شبانه استراحت کرده و آمادگی پذیرش مطالب را به نحواحسن پیدا کردهاست. بنابرین مطالب بهتر یادگرفته میشوند و دیرتر فراموش میشوند. بنابرین تعیین زمان و مقدار خواندن باعث آگاهی از تمام زمینه خواندن، عدم سردرگمی، جلوگیری از اتلاف انرژی و وقت و فهم بهتر مطالب میشود. از سوی دیگر اگر خواندن مستمر در ساعات معین از شبانهروز انجام گیرد، آمادگی ذهنی و بدنی برای خواندن بیشتر خواهد بود. خواندن نامنظم در اوقات مختلف باعث اختلال در وضع جسمانی شده و از آمادگی ذهنی به هنگام خواندن میکاهد. مگر اینکه خواندن کوتاهمدت باشد یا هر چند وقت یکبار صورت گیرد. بنابرین میتوان گفت هیچ زمان دقیقی برای خواندن وجود ندارد بلکه هر وقت احساس کردید که میتوانید بخوانید خواندن را شروع کنید. زمان خواندن بستگی به خود فرد دارد که چه موقعی آمادگی لازم برای خواندن را دارد، پس برای افراد مختلف متفاوت است، لذا هنگامی که خواننده قصد دارد کتابی را بخواند اولین کار بعد از تعیین هدف، تعیین مدت زمان خواندن است. با تعیین مدت و مقدار خواندن، از بروز سردرگمی و از همگسیختگی خواندن جلوگیری میشود و بین تمام قسمتهایی که باید خوانده شود پیوستگی کامل به وجود میآید و علاوه براین با این روش درباره تمام زمینه خواندن و نقطه پایان، اطلاعات سریعی پیدا میکند و نگرانی و دلهره و بیم خواننده را کاهش میدهد و به او آرامش خاصی میبخشد. به نقل از اردبیلی (۱۳۷۷) والتر پاوک[۱۹] یکی از متخصصین مهارتهای خواندن دروس دانشگاهی در کتاب خود به نام “چگونه در دانشگاه درس بخوانیم” چنین مینویسد: موفقیت یا عدم موفقیت شما در تحصیلات دانشگاهی مستقیما” به این امر بستگی دارد که چگونه از وقت خود استفاده میکنید. موفقیت در دانشگاه و البته در مقاطع تحصیلی پایینتر بستگی به استفاده عاقلانه از زمان دارد و همچنین عدمموفقیت، بستگی به استفاده اشتباه از وقت و زمان دارد. فانوسی (۱۳۷۲) در مورد زمان خواندن یادآور میشود که باید وقت کافی و مناسب را برای خواندن هر درس در نظر گرفت و زمان خواندن درمنزل هم برای هر درس دو برابر زمانی باشد که در کلاس برای فراگیری آن وقت صرف شده است و معتقد است که بعضی از افراد دروسی را خیلی سریع یاد میگیرند و برخی کندتر(مرتضویزاده، ۱۳۸۰).
-
- تعیین مقدار زمان برای خواندن : منظور از مقدار زمان برای خواندن در این پژوهش مقدار زمانی است که بر حسب دقیقه در روز فرد به خواندن انواع مواد خواندنی میپردازد.
-
- مکانهای خواندن:رابرت دارنتون[۲۰] مورخ کتاب و متخصص تاریخ خواندن یکی از موضوعات مهم در (زمینه) خواندن را مکان خواندن میداند. از نظر او تحقیق درباره مکان خواندن میتواند به کشف مفروضات پنهان خواندن در میان مردم کمک کند، اینکه مردم خواندن را چگونه عملی میدانستند و خواندن چه بخشی از زندگی آن ها بوده است (سیامک محبوب، ۱۳۹۲).
- مجراهای مواد خواندنی: منظور از مجراهای مواد خواندنی در این پژوهش اینترنت، کتابفروشی، کتابخانه و دوستان است.
۴-۲ مدلهای خواندن
به نقل از راینر و پلانسک یادگیری خواندن مستلزم دانستن چگونگی دریافت معنا از نشانه های نوشتاری است که بر اساس سه مدل نظری خواندن صورت میگیرد. این سه مدل عبارت است از:
“
فرم در حال بارگذاری ...