وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه ارشد مهندسی برق کنترل: طراحی ساختار کنترل برای برج های تقطیر سری

 
تاریخ: 08-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی
پایان نامه ارشد مهندسی برق کنترل: طراحی ساختار کنترل برای برج های تقطیر سری

:
هنگامی که تقطیر برای جدا کردن یک مخلوط انتخاب می شود. این جداسازی می تواند توسط روش های مختلفی انجام شود. تعداد زیادی از فاکتورهای که برای طراحی فرایند مهم هستند، مانند ایمنی، هزینه های عملیات، انرژی مصرفی، امکان انجام به صورت عملی، وجود دارد. انتخاب مناسب ترین سیستم کنترل تقطیر می تواند مشکل باشد. در بسیاری از موارد ما با در نظر گرفتن موضوعات مختلف یک انتخاب، انجام می دهیم.
در صنعت شیمی و نفت طبق یک گزارش (Rush,1980) در حدود 40-25% انرژی مورد استفاده قرار می گیرد و به طور تخمینی 15-10% انرژی بیش از حد مجاز توسط برج های تقطیر مصرف می گردد. بنابراین پتانسیل برای صرفه جویی در مصرف انرژی وجود دارد و طراحی سیستم های برج تقطیر با راندمان خوب در مصرف انرژی، در هزینه کل پلانت تاثیر بسزایی دارد.
هر جداسازی نیاز به کار و انرژی را افزایش می دهد. در برج های تقطیر کار مورد نیاز به طور غیرمستقیم در طول گرم کردن خوراک و جوش آور و سرد کردن کندانسور مورد استفاده قرار می گیرد. برای مخلوط های چند جزیی به منظور بدست آوردن یک جداسازی با خلوص بالاتر، معمولا از برج های تقطیر سری که به روش جداسازی مستقیم و یا جداسازی غیرمستقیم عمل می کنند، استفاده می گردد. ما طراحی ساختار کنترل را بر روی برج های تقطیر سری MEDC انجام می دهیم. چیدمان MEDC پتانسیل این را دارد که تا میزان قابل توجهی بسته به نوع چیدمان، ترکیب خوراک و مسایل جداسازی، که چگونگی بالانس را در برج های MEDC معین می کنند، در انرژی صرفه جویی نماید چندین مطالعه کنترلی در این رساله برای کنترل MEDC برای یک جداسازی باینری یا ترنری آورده شده است.
این مطالعه شامل پیدا کردن متغییرهای مناسب اصلاح شده و کنترل شده، و ورودی های اصلاح شده و جفت کردن آنها برای طراحی ساختار کنترل، براساس رویه اریه شده در فصل سوم و همچنین انتخاب پیکربندی کنترل با توجه به مطالب فصل چهارم مناسب می باشد.
نحوه ارائه مطالب رساله:

فصل اول به کلیات و اهداف پیشینه تحقیق و روش تحلیل و طراحی که در این رساله استفاده شده است می پردازد.

 

پروژه دانشگاهی

 

فصل دوم بعضی از جنبه های مهم عملکرد حالت پایدار، دینامیک و کنترل برج های تقطیر پیوسته دینامیک و کنترل آنها و ی بر رفتار و پیکربندی های مختلف کنترل را به طور مختصر بیان می کند. عملیات اساساً به جداسازی برج های تقطیر و مخلوط های باینری نسبتاً ایده آل محدود می شود. ما می خواهیم در این بخش، با یک روش ساده، بعضی از موضوعات مهم برای فهم بهتر دینامیک، عملکرد و کنترل برج های تقطیر را مورد مطالعه قرار می دهیم.
فصل سوم به طور کلی با طراحی ساختاری سیستم کنترل، که باید قبل از طراحی کنترلر انجام می شود سروکار دارد. موضوع اصلی که باید توسط تئوری های جدید حل شود، تعیین کردن ساختار سیستم کنترل است. کدام متغییرها باید اندازه گیری شوند و کدام ورودی ها باید تنظیم شوند و کدام ارتباطات باید بین این دو مجموعه برقرار گردد. در این فصل ما یک رویه که ما با بهره گرفتن از آن کار طراحی ساختار کنترل در برج های تقطیر سری را انجام می دهیم را معرفی می گردد.
فصل چهارم به طور ویژه مربوط به مبحث انتخاب و طراحی پیکربندی سیستم کنترل برای برج های تقطیر که مرحله سوم رویه ارائه شده، برای طراحی ساختار کنترل در فصل دوم است. اگرچه احتمالا این مرحله از مهمترین مراحل طراحی ساختار کنترل برج تقطیر می باشد اما در مقالات به صورت یک روش سیستماتیک مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف این بخش کمک کردن به مهندسان کنترل برای انتخاب بهترین پیکربندی کنترل است. مقالات بسیاری در مورد این موضوع وجود دارد، اما مورد مطالعاتی که آنالیز و تئوری خوبی داشته باشد کمتر پیدا می شود. در این بخش بعضی ابزارهای سودمند مانند تحلیل کنترل پذیری با بهره گرفتن از GLDG,RGA را برای تحلیل در حوزه فرکانس را ارائه دهیم.
فصل پنجم در ابتدا با معرفی انواع چیدمان های مختلف برج های تقطیر سری به آنالیز این نوع برج ها پرداخته و در ادامه برج های تقطیری سری که از روی مجتمع سازی گرما برای کاهش مصرف انرژی استفاده می کنند خصوصا برج های MEDC را، مورد بررسی قرار داده و در طول این فصل یک طراحی ساختار کنترل مبنی رویه ارائه شده در فصل دوم رساله؛ بر روی این گونه از برج های تقطیر انجام می دهیم. و پس از فرموله کردن مدل فرایند به طراحی ساختار کنترل برای دو برج تقطیر سری مجتمع شده خواهیم پرداخت روش ها شامل شبیه سازی دینامیکی و بهینه سازی حالت پایدار خواهد بود.
فصل ششم به نتیجه گیری و پیشنهادات خواهد پرداخت.


فرم در حال بارگذاری ...

« سمینار ارشد رشته برق مخابرات: شبیه سازی شبکه های نوری مبتنی بر پروتکل سوییچینگسمینار ارشد برق قدرت: مدلسازی عدم قطعیت در قابلیت اطمینان سیستم های قدرت »