بابو جان ماریادوس[۸۷]و همکاران (۲۰۱۱)، در مطالعه «قابلیتهای بازاریابی و استراتژیهای مبتنی بر نوآوری در سازگاری با محیط زیست» در یک مطالعه اکتشافی از شرکتهای B2B، بیان کردند که ظهور ادبیات پایداری نشان میدهد که استراتژیهای سازگار با محیط زیست میتواند به مزیت رقابتی و افزایش عملکرد مالی کمک کند. مطالعات کمی در مورد قابلیتهای بازاریابی خاص که منجر به رفتار مصرف پایدار شود، صورت گرفته است. این مطالعه، در یک چارچوب مفهومی، ارتباط بین قابلیتهای بازاریابی، استراتژیهای نوآوری برای پایداری شرکت، رفتار مصرف پایدار و مزیت رقابتی شرکت را مورد مطالعه قرار داده است.
لیندا ام اور[۸۸] و همکاران (۲۰۱۱)، در مقالهشان تحت عنوان «اعمال نفوذ قابلیتهای بازاریابی سطح شرکت بر توسعه کارکنان بازاریاب» از مبانی نظری دیدگاه مبتنی بر منابع (RBV)، استفاده نمودند. و به این نتیجه رسیدند که قابلیتهای توسعه کارکنان بازاریابی میتواند مانند اهرمی در روابط بین قابلیتهای بازاریابی سطح شرکت و رضایت مشتری، اثربخشی بازار، و عملکرد مالی شرکت عمل کند. علاوه بر این، چنین قابلیتهایی میتواند به عنوان مکمل رفتار نماید و در برخی موارد، موجب بهبود عملکرد سازمان میشود.
پااولو گوئنزی[۸۹]و همکاران (۲۰۰۶)، در مقاله «توسعه قابلیتهای بازاریابی برای ایجاد ارزش مشتری از طریق ادغام بازاریابی- فروش»، اظهار نمودند، شرکتهای بازارمحوری که دارای قابلیت بازاریابی مشخص هستند، به عملکرد سازمانی برتر دست پیدا میکنند. ولی در مطالعات قبلی، به ادغام و تلاش مشترک بخش بازاریابی و فروش برای توسعه قابلیت بازاریابی توجه نشده است. در این مطالعه، ادغام بازاریابی و فروش، یک ساختار چندوجهی از اجزای مختلف ایجاد میکند که تحت تأثیر قابلیتهای بازاریابی مختلف قرار میگیرد.
در جدول ۲-۷ خلاصهای از مطالعات خارجی انجامشده، ارائه شده است.
جدول (۲-۷): خلاصه مطالعات خارجی
محققین (سال) عنوان تحقیق نتایج مهم تحقیق محمد عثمان آحمد و همکاران (۲۰۱۴) تأثیر قابلیتهای بازاریابی و عملیاتی بر عملکرد شرکت وجود ارتباط مثبت بین قابلیت بازاریابی و عملیات و بهبود عملکرد شرکت.
در دوران رکود اقتصادی، قابلیت عملیاتی اهمیت زیاد و در دوران رشد اقتصادی، توجه به هر دو قابلیت بازاریابی و عملیاتی ضروری هست.
فیراسوک و همکاران (۲۰۱۳) نقش قابلیتهای یادگیری، نوآوری و بازاریابی بر عملکرد شرکتهای SME تأثیر مثبت بین قابلیتهای یادگیری، نوآوری و بازاریابی و عملکرد شرکتهای SME اریک تیجی وانگ و همکاران (۲۰۱۳) بررسی نقش فناوری اطلاعات در ترویج قابلیتهای بازاریابی پویای شرکت وجود اثرات مستقیم جهتگیری بازار شرکت، استفاده از IT و عملکرد قابلیتهای زیرساخت IT در شکلگیری قابلیتهای بازاریابی پویا میچل تی کراش و همکاران (۲۰۱۳) بررسی اثرات تعاملی قابلیتهای فروش و داشبورد بازاریابی بر افزایش ساخت حس سازمانی وجود اثر تعاملی و مستقیم قابلیت فروش و داشبورد بازاریابی بر ادغام عملیات فروش و بازاریابی و افزایش ارتباط با مشتری، افرایش رشد و بهرهوری هزینه به طور همزمان.
جیوو و همکاران (۲۰۱۳)
قابلیتهای بازاریابی، توسعه سازمانی و عملکرد شرکتهای بازاریابی در حال ظهور تأثیر قویتر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد در کشورهای با سطح اقتصادی بالاتر و تأثیر ضعیفتر در کشورهای با سیستمهای قانونی قوی ماریوس تدوسیوس و همکاران (۲۰۱۲) نقش جهتگیری استراتژیک بر عملکرد شرکت با نقش میانجی قابلیت بازاریابی نقش اساسی و مهم تلاطم بازار، شدت رقابت و عدم تمرکز در تصمیمگیری در تعیین اولویتهای استراتژیک مدیریت و تأثیر قوی گرایش رقیب و جهتگیری نوآوری در توسعه قابلیتهای بازاریابی و تأثیر مثبت بر عملکرد. بابو جان ماریادوس و همکاران (۲۰۱۱) قابلیتهای بازاریابی و استراتژیهای مبتنی بر نوآوری در سازگاری با محیطزیست تأثیر استراتژیهای سازگار با محیطزیست بر مزیت رقابتی و افزایش عملکرد مالی و تأثیر ضعیف قابلیتهای بازاریابی بر رفتار مصرف پایدار. لیندا ام اور و همکاران (۲۰۱۱) اعمال نفوذ قابلیتهای بازاریابی سطح شرکت بر توسعه کارکنان بازاریاب تأثیر اهرمی قابلیتهای توسعه کارکنان بازاریابی در روابط بین قابلیتهای بازاریابی سطح شرکت و رضایت مشتری، اثربخشی بازار و عملکرد مالی و بهبود عملکرد سازمان. پااولو گوئنزیو همکاران (۲۰۰۶) توسعه قابلیتهای بازاریابی برای ایجاد ارزش مشتری از طریق ادغام بازاریابی- فروش ایجاد ساختار چندوجهی از اجزای مختلف به وسیله ادغام بازاریابی و فروش تحت تأثیر قابلیتهای بازاریابی و دستیابی به عملکرد سازمانی برتر.
منبع: یافته های تحقیق
۲-۳-۲- مطالعات داخلی
فاریابی و همکاران (۱۳۹۰)، در مقاله «بررسی رابطه بازارمحوری و مزیت رقابتی در گروه صنایع تراکتورسازی ایران»، بیان نمودند که بازارمحوری و تأثیر آن بر مزیت رقابتی ازجمله مباحث کلیدی و مهم در مدیریت بازاریابی است. هر چه سازمان بتواند شناخت بیشتری از نیازهای مشتریان و همچنین فعالیتهای رقبا و عوامل تأثیرگذار بر شرایط بازار به دست آورد و این اطلاعات را در کلیه سطوح سازمان پراکنده کند، از توانایی بیشتری برای بقا در بازار رقابتی برخوردار خواهد بود. شرکتهای بازار محور، دارای مزیت رقابتی در سرعت پاسخگویی به نیازهای بازار و مشتریان میباشند. همچنین در پاسخگویی به فرصتها و تهدیدات بازار اثربخش عمل میکنند. بنابرین بازارمحوری، میتواند تأثیر مهمی بر موفقیت سازمان که آن نیز درگرو کسب مزیت رقابتی است، داشته باشد. هدف آن مقاله، بررسی رابطه بازارمحوری و مزیت رقابتی در گروه صنایع تراکتورسازی ایران میباشد. نتایج آن نشان میدهد که از بین سه متغیر فرهنگ بازاریابی، هوشمندی بازار و قابلیتهای بازاریابی، هوشمندی بازار بیشترین تأثیر را بر بازارمحوری دارد و از میان متغیرهای تأثیرگذار بر مزیت رقابتی، استراتژی تمایز و حرکت پیشرو، بیشترین ضرایب را به خود اختصاص دادهاند. همچنین طبق نتایج این مقاله، رابطه بین بازارمحوری و مزیت رقابتی مثبت و ضریب آن قابل توجه است. و از نتایج پژوهش استنباط شد که بازارمحوری یکی از ارکان اصلی و مهم وجود مزیت رقابتی در سازمانهاست.
“
فرم در حال بارگذاری ...